vrijdag 28 augustus 2009

Koningshuis en privacy

Ik heb he-le-maal-niks met het koningshuis, maar wat betreft z’n privacy als privé-persoon in privé-tijd, geef ik Willem-Alexander 100% gelijk! Iedereen moet in zijn privéleven aanspraak kunnen maken op privacy en dat dan ook krijgen!

Uiteraard is Willem-Alexander een persoon die al vanaf zijn geboorte in de belangstelling staat, vanwege het feit dat hij de kroonprins is en dus ook een representatieve functie bekleedt. Maar dat representatieve houdt naar mijn mening op, nadat de representatieve taak is vervuld.

Let wel: de meeste leden van het koningshuis moeten méér uren paraat zijn, dan Jan Doorsnee. En van dat "paraat staan voor representatie van Nederland in het buitenland", kom je als lid van de koninklijke familie niet zomaar af. Het is geen kwestie van: even ontslag nemen, en dan ben je van de pers en de camera’s verlost.
Mijn mening wat betreft de privacy van het koningshuis in-het-algemeen en Willem-Alexander en zijn gezin in-het-bijzonder:
Officiële zaken: fotograferen en filmen OK
Privé-zaken en vrije tijd (óók vakantie): fotograferen en filmen NEE

En trouwens: als incidentele lezer van roddelbladen en regelmatige lezer van vrouwen- en woonbladen, maakt het mij eerlijk gezegd geen ene moer uit of ik nou een ongedwongen privé-foto van Willem-Alexander bij een geschreven tekst zie staan, of gewoon een geposeerde. En ik hoef ook niet persé Jan Smit of Frans Bauer in hun zwembroek te zien, of Jan Keizer, die thuis in de woonkamer met zijn hele familie voor de lens van Edwin Smulders poseert. Okee, als ze zélf graag willen poseren is dat hún ding, maar voor mij, als lezer van een dergelijk blad, hoeven BN-ers etc. absoluut niet in hun privacy te worden aangetast.

Dat je het maar effe weet!!!

P.S.: Willem-Alexander: nog gefeliciteerd met het winnen van de rechtszaak tegen persbureau Associated Press!

Geen opmerkingen: