maandag 25 februari 2008

Moeder-maffia en parkeerterreur

Elke schooldag zie ik ze weer staan. Elke schooldag, het godganse jaar door. En elke dag opnieuw heb ik nóg meer zin om wielklemmen aan hun auto’s te bevestigen.
Ik heb het over de ouders die de kinderen naar school brengen, en zo in onze buurt een totale verkeerschaos veroorzaken. Om de doodeenvoudige reden dat maar liefst 90% van deze aso-ouders kindlief met de auto komt afleveren bij school.
Met name moeders (met hun "happy-family"-auto) maar ook een enkele vader (met z’n aso-bak) of zelf oma’s en/of opa’s (die toch helemáál beter zouden moeten weten!).

Lekker veilig met de auto, zou je meteen denken. Maar dan voeg ik er gelijk aan toe: ook héééééééél errug leuk voor de buurt (niet dus!).
Als je rond die tijd een parkeerplek zoekt, omdat je toevallig al vroeg ergens heen moest: helaas, de moedermaffia heeft je parkeerplek al ingepikt!
Moet je rond die tijd vertrekken (naar je werk of elders), dan mag je best een minuut of 5-10 extra rekenen. Mij persoonlijk is het al meerdere malen gebeurd dat ik mijn auto uit de parkeerhaven wilde rijden, maar dat er een asociale glazenwasser of ander ouderfiguur zijn/haar auto pontificaal achter de mijne had gezet. En ik dus vastgeparkeerd stond.
Als je er dan wat van zegt, dan kijken ze je aan alsof ze achterlijk zijn, en halen daarna hun schouders op. En soms beginnen ze je uit te schelden alsof jij degene bent die hún wagen heeft vastgeparkeerd. Fatsoen? Ho maar!

Samengevat: de ouders van tegenwoordig zijn nét zo asociaal als de jeugd van tegenwoordig (de positieve uitzonderingen die de kids te voet komen brengen, buiten beschouwing gelaten).
Hoe willen zulke ouders eigenlijk het goede voorbeeld geven aan hun koters, vraag ik me dan af.
Vind je het gek dat de kinderen tegenwoordig te lui en te vadsig zijn om een stuk te lopen?! De ouders geven altijd het voorbeeld!!! Met andere woorden: de ouders van tegenwoordig zijn dus óók gewoon lui en vadsig.

Als je je kind altijd met de auto naar de basisschool-om-de-hoek brengt, nou dan wil ik niet weten hoe gemakzuchtig het kotertje op latere leeftijd wordt…
Even naar de bakker (maar dan wel met de brommer), een boodschap in de supermarkt halen (maar dan wél met de auto van pa…
Of gaat moeder maar zélf de boodschappen doen, omdat zoon- of dochterlief met zijn/haar luie kloten te lamlendig is om überhaupt nog iets uit te voeren (behalve voor de TV hangen)?

Ben jij géén ASO-ouder? Dan sta je 15 minuten vroeger op, en breng je je koter TE VOET NAAR SCHOOL!!!


P.S.: Over normen en waarden gesproken, meneer Balkenende: als u daar ook maar 1 letter van meent, dan gaat ú er ook maar werk van maken dat zo’n toestanden niet (meer) kunnen voorkomen in een Jan Doorsnee-wijk (met 30-kilometer-zone).
Als ouders nog niet eens meer het fatsoen hebben om de parkeer-terreur draaglijk te houden voor de buurtbewoners… nou, dan moet het kabinet dat maar doen (oftewel: fatsoensnormen opleggen).

Geen opmerkingen: