donderdag 14 februari 2008

Valentijnsdag

Vandaag, 14 februari, is het Valentijnsdag. Een dag vol liefde en uitingen van liefde.
De liefde is misschien het grootste cadeau dat we hebben gekregen als mensheid. Het is de knuffel die je je kinderen geeft, de zoen van je partner. De (oprecht gemeende) hand op de schouder van een collega (zonder verdere bijbedoelingen).

Mijn moeder is jarig op deze mooie dag; ze wordt vandaag 65 jaar jong. Ze zorgde en zorgt altijd heel goed voor ons. We zullen haar sowieso in het zonnetje zetten op deze rood-en-roze-gekleurde donderdag, anno 2008.
14 februari is trouwens óók de verjaardag én sterfdag van Ischa Meijer.

Liefde is waarschijnlijk het meest bezongen thema in 2000 jaar popmuziek. Als ik een Valentijns-Top-40 zou moeten samenstellen, dan zou die er zó uitzien (willekeurige volgorde):

Benny Neyman – Waarom fluister ik je naam nog?
Celine Dion – My heart will go on
Cherry Wijdenbosch & Stef Bos – Ik geloof in jou
Chris de Burgh – Lady in red
Frans Halsema – Voor haar
Gloria Estefan – Can’t stay away from you
Henk Westbroek – Zelfs je naam is mooi
James Blunt – You’re beautiful
Kadanz – De dagen dat ik je vergeet
Kadanz – De zomers van verlangen
Kadanz – Intimiteit
Marco Borsato – Afscheid nemen bestaat niet
Paul de Leeuw & Simone Kleinsma – Zonder jou
Peabo Bryson & Regina Belle – A whole new world
Peter Schaap – Adem mijn adem
Peter Schaap - Vliegen wilde jij
Racoon – Love you more
René Klijn - Mr. Blue
Spandau Ballet – Through the barricades
Splitsing - Recht uit het hart
Stef Bos – Afscheid
Stef Bos - De dag zal komen
Stef Bos - De maan is niet eenzaam
Stef Bos - De macht van de muziek
Stef Bos - De radio
Stef Bos – De rivier
Stef Bos - De taal van mijn hart
Stef Bos - De tederheid (die telt)
Stef Bos - De veldslag
Stef Bos - Didi Mala
Stef Bos - Door de wind
Stef Bos - Duizend jaar
Stef Bos - Goed om hier te zijn
Stef Bos – Het zegt genoeg
Stef Bos - Ik heb je lief
Stef Bos – Jij bent voor mij
Stef Bos – Rue de Mouftard
Stef Bos – Tussen de liefde en de leegte
Stef Bos - Vroeg of laat
Stef Bos - Vuur
Als radiozender 100%NL nog suggesties zoekt…. Hier staat nog zóveel tussen wat ze nog nóóit gedraaid hebben en wat 100% van eigen bodem afkomstig is (’t is toch eeuwig zonde!!!).

Tot slot nog een tekst van Stef Bos, die ik heel treffend vind, wat betreft de band tussen moeder en kind.
Ik draag hem op aan mijn moeder, die (zoals eerder vermeld) op deze Valentijnsdag haar verjaardag viert…
Mam, van harte proficiat!

Het zegt genoeg
Mijn moeder denkt
Dat ik niet zie
Hoeveel zij om mij geeft
Maar ik heb met haar
Voor ik bestond
Al maandenlang geleefd
Het zegt genoeg
Als zij mij ziet
Het zegt genoeg
Meer zegt het niet
Ik zie haar voor me
In het donker
In een slapeloze nacht
Ongerust over mij
In een verre, vreemde stad
En ik voel opeens
Hoe alleen een mens kan zijn
Met de angst
Dat degene die je liefhebt
Ooit verdwijnt
En ik ben al zo lang weg van hier
Maar zij kijkt me aan
Ik lees haar gedachten
En ik zie dat zij mij
Nog steeds niet heeft laten gaan…

Geen opmerkingen: