dinsdag 11 december 2007

Arne Jansen



Arne Jansen is niet meer! Ik kon het niet geloven toen ik het hoorde. Onbegrijpelijk gewoon!
Zijn mooiste lied was voor mij persoonlijk "Zeven brieven". Veel mooier als "Meisjes met rooie haren"…
Op sommige websites las ik gisteren (maandag 10-12-2007) enkele reacties in de trant van: "….wat laf van hem, om zijn familie zo te laten zitten…...", maar… is het wel lafheid??? Ik geloof absoluut niet in dat soort kortzichtige opvattingen.
Meestal doen juist heel gevoelige mensen zoiets. Vergelijk het met een burn-out. Daar hebben met name gevoelige mensen heel vaak last van. En bovendien: ik persoonlijk had gisteren een vermoeden dat er méér aan de hand was, dan je op het eerste gezicht zou denken (op dat moment had ik ‘Shownieuws’ nog niet gezien!!!). Als je zelfmoord pleegt, dan moeten er toch zwaarwegende dingen meespelen. Je doet het immers niet voor de lol of de kick. En mijn vermoeden werd bevestigd: een broer en zus van Arne zijn niet zo lang geleden gestorven, en daar was hij blijkbaar nog niet overheen.

Dus tegen de mensen op de nieuwssite van (bijvoorbeeld) At Home zou ik willen zeggen: blijf de volgende keer met je fikken van het toetsenbord af, totdat je iets meer informatie hebt. Erg kortzichtig, om maar te pas en te onpas te gaan roepen "Bah, wat laf….".

Ik kende Arne helaas niet persoonlijk, maar als je hem op de bühne zag, dan was het één brok plezier en levensvreugde. Ontzettend jammer dat meestal de aardige en met name de gevoelige mensen onder ons besluiten tot zelfmoord. Terwijl praten met anderen en om steun vragen, vaak kan helpen bij het verwerken van dingen. Helaas is het zó gelopen...
Alle familie en vrienden van Arne wens ik bij deze héél veel sterkte met het verwerken van dit verlies.
Arne, ik hoop dat het jou in ieder geval béter gaat aan gene zijde! We zullen je hier op aarde (in Nederland) in elk geval enorm missen!
Tot ooit…….


Dit is het persbericht dat ik vandaag (11-12-2007) van internet haalde:

RIJSWIJK - De zanger Arne Jansen, is maandag in zijn woonplaats Silvolde overleden. Dat maakte zijn manager Menno Muis bekend. Jansen is 56 jaar geworden. Over de doodsoorzaak zei Muis: "Hij heeft het eeuwige verkozen boven het heden."
„Arne was de laatste tijd depressief, tegen het overspannen aan", aldus de manager. "Ik sprak hem nog een paar uur voor zijn dood, we hebben 3 kwartier aan de telefoon gezeten. We hadden het over de promotie voor zijn nieuwe cd, daar moesten we nog wat dingen voor regelen."
Hij vervolgt: "Arne vertelde me dat hij erg in de put zat, hij wist niet goed hoe hij daaruit moest komen. Hij had veel moeite met ouder worden. En hij heeft in een korte tijd veel vrienden zien wegvallen, zijn broer en zijn zus zijn het afgelopen jaar overleden. Het was een man die altijd gaf, gaf en nog eens gaf. Hij heeft zijn verdriet geen plaatsje kunnen geven. Dat is de laatste maanden allemaal naar boven gekomen."
Hij wordt waarschijnlijk aanstaande zaterdag begraven.
Dat de zanger uit de Achterhoek zoveel verdriet met zich meedroeg, was bij zijn collega’s duidelijk niet bekend. Jeroen van der Boom (35): „Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Ik heb Arne afgelopen zomer nog zien optreden in Scheveningen. Hij zag er toen gelukkig uit en praatte opgewekt. Maar er kan een hele wereld van verdriet achter liggen, dat blijkt maar weer. Ik vond dat hij er toen goed en jong uitzag en heb nog gezegd dat ik het verbazingwekkend vond dat je eigenlijk zo weinig van hem hoorde. Volgens mij was hij ook net opa geworden. Ik schrok me helemaal kapot toen ik het hoorde. De hele business is in shock."
Marianne Weber, die samen met Frans Bauer Arnes lied ‘Zeven brieven’ coverde, zegt misselijk te zijn van verdriet. De 52-jarige zangeres: „Ik ben er echt vierkant van ondersteboven. Op de bühne was hij een en al vrolijkheid. Zo blijkt maar weer wat voor masker artiesten op hebben. Op het podium vergeet je alles, maar de dalen zijn des te dieper als je eraf stapt."
Koos van Dijk (62), voormalig manager van Herman Brood, die in 2001 zelfmoord pleegde: „Ik vind het altijd een moedig besluit als iemand zoiets doet. Want als buitenstaander kun je niet in het hoofd van Arne Jansen kijken. Of zijn situatie beoordelen.
Ik zeg dat er een icoon uit de muziekindustrie is heengegaan.
De voormalig kapper bracht zijn platen uit bij de maatschappij van de inmiddels 90-jarige smartlappenkoning Johnny Hoes. De familie Hoes zegt „met verbijstering" kennis te hebben genomen van het nieuws. „Hij was een van onze meest dierbare artiesten. Onze gedachten gaan uit naar zijn lieve vrouw, kinderen en kleinkinderen. Wij hebben een dierbare vriend verloren, de hemel heeft er een engel bij."
„Arne was een warmbloedige collega, die leefde voor zijn paarden, honden en optredens", vertelt Jan Keizer (58). De voormalig BZN-zanger vindt het onbegrijpelijk dat Arne zichzelf van het leven heeft beroofd. „De afgelopen twee jaar heb ik veel aan hem gehad. Hij was een positief ingestelde collega die me goede tips heeft gegeven voor mijn solocarrière."
Peter Beense (44): „Arne was een goede vriend uit het vak. Als er een was die positief in het leven stond, dan was het Arne wel. Niemand was zo opgewekt als hij. Ik hoorde wel dat hij overspannen was. En dat hij in een gat zat. Maar de laatste keer dat ik hem sprak, alweer anderhalve maand geleden, merkte ik daar weinig van. Arne zat waarschijnlijk alleen in zijn hoofd… Als je een feestje had, moest je hém uitnodigen. Hij kon de boel gek maken. Daarom snap ik er ook helemaal niets van."
Collega Albert West (58) is eveneens erg ontdaan door het overlijden. „De rillingen lopen over mijn rug. Ongelofelijk. Ik heb hem zaterdag nog vervangen tijdens een optreden in Millingen aan de Rijn. Er werd mij verteld dat hij ziek was. Ik kende Arne heel erg goed. Zijn band Les Cigales heeft mij vroeger ook veel begeleid. Op z’n Hollands gezegd: ’Ik begrijp er geen zak van’. Arne was, in mijn ogen, een hartstikke positief mens. Echt één brok energie en had ontzettend veel plezier in zijn werk. Hij was altijd de vrolijkheid zelve. Ik leef heel erg met zijn vrouw en zijn twee kinderen mee."
Arne wordt, volgens zijn manager, waarschijnlijk zaterdag begraven in zijn geboortedorp in de Gelderse achterhoek.

Geen opmerkingen: