maandag 3 december 2007

Chocobabe



Iedereen mag het weten: ik ben dol op chocolade. Sommigen zouden me een chocoholic of een chocofreak kunnen noemen, maar een chocoholic ben ik (afgaand op mijn gezond verstand) absoluut niet. Chocoholics eten volgens mij namelijk álles waar chocolade áán, ín of óp zit, en dat is bij mij duidelijk niet het geval. Dus noem me maar liever chocobabe, chocolady, chocochica of gewoon chocoliefhebber…. Sterker nog: ik ben een échte expert op chocolade-gebied, dus áls er ooit een TV-zender is, die om expertise rondom chocolade verlegen zit, dan mogen ze me mailen!

Van alle chocolade die er op aarde geproduceerd wordt, laat ik de witte varianten (in het algemeen) en de producten van het-merk-met-de-lila-koe-erop (in het bijzonder) sowieso al liggen. En daar heb ik uiteraard mijn reden voor.
Alle zachte (dus romige), melk- en witte chocolade bevat namelijk veel meer vetten (melkvet, cacaoboter, en andere toevoegingen) dan de donkere (pure) varianten.
Een reep met een cacaogehalte van 20 of 40%, bevat dus logischerwijze ook méér caloriën dan een reep van 70% of (nog beter) 85%.

Hier in Nederland zul je die laatste twee niet vaak zien (áls je ze al vindt!). Want cacao is duur en wij Hollanders benne zuunig. Dus gooien Nestlé, Van Houten, Verkade en die anderen, liever melk, room en cacaoboter in de chocolade. Dan verdienen ze meer aan hun choco-repen!

Maar welke chocoladesoorten lust ik dan wél?
Voor melkchocolade met hele hazelnoten van het-merk-met-de-gouden-olifant, maak ik graag een uitzondering (die melkchocolade is bovendien niet zo zacht (dus vet) als de lila-koe-variant van daarnet).
Verder eet ik graag allerlei dingen van een Zwitsers merk (zie foto) zolang er maar minimaal 70% cacao in zit. Uiteraard ook allerlei paas- en kerstvariaties (choco-eitjes met framboos-zabaione-vulling bijvoorbeeld) zolang er maar pure chocolade omheen zit.

Af en toe heb ik wel eens zin om ongegeneerd te genieten… De Calvinisten onder ons (onder leiding van J.P. Balkenende) zullen zeggen dat dit niet mag/kan/hoort. Maar ja, wie zijn deze mensen om mij voor te schrijven wat goed of niet goed zou zijn….
Dus geniet ik regelmatig van een goed glas wijn én een flink stuk extra pure chocolade (XP = 85%) óf de extra extra pure (XXP = 99%) choco-variaties.
Hmmmmmm…….het water loopt me nu al in de mond! Ik denk dat ik dit stukje maar eens moet afronden, want anders krijg ik steeds meer zin in die bruine verleiding. En ik mag van mezelf eigenlijk niet snoepen tot morgenavond…. (zucht).

Dus: vooral niet denken aan chocolade (denk aan iets leuks!) en niet gaan kwijlen met z’n allen (Nederland verzuipt toch al bijna).
Enne… mocht je tóch een onbedwingbare neiging voelen, spring dan eerst op je hometrainer óf ga 10 kilometer hardlopen, dan ben je straks zó bekaf dat je (misschien???) alleen nog zin hebt in meerdere glazen koel, helder, dorstlessend water. En daar zitten dan weer géén caloriën in…
Sport en geniet ze nog!

Voor alle liefhebbers heb ik nog een heerlijk chocolade-recept:

CHOCOLADETAART
Ingrediënten: • 6 verse eieren • 170 gr suiker • 180 gr bloem • 50 gr pure cacao • 40 gr boter
Het eerste wat je doet is op een klein vuurtje van een graad of veertig de eieren en suiker mengen. Neem als dat gelukt is het kookpotje van het vuur en stop er al roerend de gesmolten boter, de bloem en de cacao bij. Het deeg wat je zo krijgt kun je met een spatel in een taartvorm stoppen. Zet het 25 minuten in de oven op ongeveer 200 graden. Neem een mes en kijk daarmee of de taart voldoende gebakken is. Is je mespunt droog? Dan is de taart klaar. Laten afkoelen en bestrooien met pure chocolade-schilfers.

Mocht je trouwens zin hebben om de 70%, 85% en de 99% eens te proberen, mail me dan je adres & emailadres!

P.S.: De prachtige foto's zijn gemaakt door mijn vriendin Sally (freelance fotografe).

Geen opmerkingen: